GILI AIR EN LOMBOK - Reisverslag uit Labuanbajo, Indonesië van Maud Costa - WaarBenJij.nu GILI AIR EN LOMBOK - Reisverslag uit Labuanbajo, Indonesië van Maud Costa - WaarBenJij.nu

GILI AIR EN LOMBOK

Door: Maud

Blijf op de hoogte en volg Maud

18 December 2015 | Indonesië, Labuanbajo

GILI AIR 20-23/11
Van Bali met de boot vertrokken naar Gili Air. Mijn bagage draag ik wadend door de zee naar de boot. Op Gili geen verkeer, alles met paard en wagen. Ik krijg sterk gevoel van een kibbutz 40 jaar geleden, alleen is hier alles dor en stoffig. Verken het eiland te voet en per fiets, wat niet zo'n succes is ivm alle zandpaadjes. Slapen in bamboe hutje. Erg leuk. Ik volg yogalessen en ga op snorkeltrip naar de andere eilanden. Ik zie een paar zee schildpadden. Heel bijzonder.


KOMMODOTRIP 4 dagen op de boot 28/11 - 1/1
Van lombok met de boot via de eilanden Moyo, Sumbawa, Satondo en Laba naar Kommodo en Rinca om de Kommodo varanen te zien.
Na een lange busrit met een tamelijk agressief rijdende chauffeur, check ik in op een zeer eenvoudige houten boot samen met 20 anderen. We slapen aan dek op heel dun matje met zijn allen naast elkaar. Er is geen douche maar wel toilet. Geen airco of ventilator aanwezig. Geen internet, elke dag rond 5-6 uur op. Alle dagen rijst. Geen stoelen dus 4 dagen zitten op de grond. Dit is echt wel allemaal buiten mijn comfortzone, maar wat is het een geweldige tocht. De eerste 2 dagen heb ik last van zeeziekte, maar gelukkig gaat het steeds beter. Het eten smaakt geweldig en gaat alles elke dag schoon op. We zijn met een leuke groep met veel nationaliteiten. We snorkelen veel, zien prachtig koraal en alle kleuren vissen. Vind het enig om te doen en was het zien van de mantra's echt een hoogtepunt. Bij het eiland Moyo leggen we aan en lopen door diverse beekjes naar een prachtige waterval. Elke avond en ochtend is het genieten van prachtige zonsopkomst en zonsondergang. Ook een avond regen en onweer op zee. We bezoeken het roze strand ( door het rode koraal kleurt het strand roze) en ook komen we tussen de vele eilanden mangrovebossen tegen die bewoont worden door honderden grote vleermuizen. Bij schemering vliegen ze allemaal op uit de bomen. Echt gaaf te zien. Eilandbewoners komen af en toe met hun kano's langs zij om drinken en parels te verkopen. Ik zwicht voor beiden. Zeker een hoogtepunt voor mij tijdens deze trip was toen wij door enkele eilandbewoners werden uitgenodigd om hun dorp te bezoeken. Per 2- tal stappen we in hun wiebelige kano's en brengen ze ons naar het dorp. Hun houten huizen staan op palen en de ramen zijn voorzien van houten tralies. De palen dienen als bescherming tegen de zee en de komodovaranen ( die af en toe het dorp bezoeken en dan door de kids worden weggejaagd met stenen). Heerlijk door het dorp gedwaald. Overal lopen kippen, geiten, katten en honden. Sommige huizen zijn prachtig begroeid met bougainville, anderen met roestige platen. Ze leven van de visvangst en werken kinderen op jonge leeftijd al mee. De kids hebben reuze veel ruimte en gelegenheid om te spelen. Voetballen gebeurt met een bamboe-bal en spelen ze ook voet- volleybal. Met handen en voeten kleine gesprekjes gevoerd met de kinderen en een enkele oma met kleinkind. Onverwachts een top uitje!
De laatste dag van onze trip bezoeken we Komodo eiland waar we, begeleid door een ranger, in kleine groepjes het eiland op gaan om de varanen te ontmoeten. De rangers hebben alleen een houten vork bij zich om de beesten af te schrikken of tegen te houden ( hun neus is heel gevoelig als daar de stok tegen aan komt) het is erg heet en maken we een lange wandeling de berg op. We zien veel varanen en vind ik het indrukwekkende beesten die log en traag lijken, maar heel hard kunnen lopen. Ze bijten hun prooi en onder invloed van bacteriën in hun bek raakt de prooi verlamd. De varaan volgt rustig zijn prooi tot deze geheel verlamd is om daarna gezamenlijk met alle anderen van de maaltijd te genieten. Verder leven varanen solitair. Zelfs baby varanen, net uit het ei, moeten rennen voor hun leven willen ze niet door hun eigen moeder worden opgegeten. Uit het ei rennen ze naar een dode palmboom, klimmen erin en leven vervolgens 3 jaar lang in die boom, levend van insecten. Na 3 jaar zijn ze groot genoeg om niet meer direct opgegeten te worden door soortgenoten.
Al met al een geweldige reis eindigend in Lombok.

LOMBOK 24/11 - 1/12
Vanaf Gili met boot naar Lombok. Slapen in hostel waar ik de enige gast ben op een kikker en muis na in de nacht.
Bezoek de tempel in Pura Lingsar , enige tempel in de wereld, waar hindoes en moslims samen komen om te bidden en te vieren.
Er zijn veel scholen maar kinderen lopen zeker een uur of langer naar school. Sommigen worden met busje opgehaald en zit die tot de nok toe vol. Geen probleem op het dak en hangend aan de zijkant is nog zeker plaats voor 10 meer. Ik bezoek een pottenbakkersdorpje waar ze met een combinatie van klei en bamboe potten en vazen maken.
Per scooter maak ik een tocht van bijna 100 km naar het noorden om een spectaculaire waterval te bewonderen. Ik wordt echter overvallen door regen en besluit terug te keren zonder de waterval gezien te hebben. Het is nog lange weg terug en wil niet in het donker rijden. Onderweg wordt ik door een familie uitgenodigd de voorbereidingen voor de maanceremonie te bekijken. Mensen zijn zo vriendelijk en aardig. Al met al een geweldige tocht, eten langs de kant van de weg voor €0.30, genietend van vergezichten en kindjes langs de weg die zich vermaken met stokjes.
Ik maak ook een tocht naar Sengkol en Rembitan, een Sasak dorp. De mensen maken hun huizen nog op originele wijze ( rieten hutjes met een vloer gemaakt van koeienstront). De chauffeur moet het een en ander bij hem thuis ophalen en nodigt me uit voor koffie. Er worden bananen bij geserveerd, helaas waren ze gekookt en smaakte naar oude gekookte aardappelen. Heb het met veel moeite weggekregen.
In het zuiden van Lombok is het erg rustig en toer ik daar heerlijk rond met scooter naar allemaal prachtige strandjes met hoog bounty gehalte. Ik vind een homestay waar ik buiten douche onder de sterrenhemel. Prachtig eiland.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Labuanbajo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

02 Maart 2016

LANGKAWI 27/2-3/3

02 Maart 2016

LANGKAWI 27/2-3/3

02 Maart 2016

LANGKAWI 27/2-3/3

27 Februari 2016

MYANMAR -MANDALAY. 18/2-19/2

27 Februari 2016

KALAW. 14/2-17/2
Maud

Actief sinds 04 Sept. 2015
Verslag gelezen: 165
Totaal aantal bezoekers 7045

Voorgaande reizen:

04 September 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: