MEKONG DELTA 22/1- 23/1 - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van Maud Costa - WaarBenJij.nu MEKONG DELTA 22/1- 23/1 - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van Maud Costa - WaarBenJij.nu

MEKONG DELTA 22/1- 23/1

Door: Maud

Blijf op de hoogte en volg Maud

28 Januari 2016 | Vietnam, Can Tho

MEKONG DELTA 22/1 - 23/1
Een tocht langs prachtige rijst- en ananasvelden. Met de motorboot gaan we de Mekong op en varen ook door kleine kanaaltjes waar we bij een boomgaard genieten van heerlijk fruit zoals jackfruit, lychies, durian, rampetan en mango steen. Met een kleiner bootje gaan we via een mangrovebos naar een dorp waar popcorn gemaakt wordt van rijst en door het zand te verhitten laten ze de rijst poppen. Het vlies van de rijst wordt weer gebruikt als brandstof. Van tapiocameel en rijstmeel worden loempiavellen gemaakt. Heel leuk om te zien en hoop dat in een volgende kookcursus ook te leren.
Met de fiets ga ik alleen het achterland verkennen daar iedereen last van de warmte heeft. Ik verdwaal maar vind ook de weg weer terug. De huizen hier zijn mooier en hebben veel grond om van alles te verbouwen vergeleken met de huizen direct aan de Mekong die omgeven zijn door afval. In de Mekong gaat slechts 45% van de kids naar school, terwijl dat in Saigon 98% is.
Hoogtepunt is echter de volgende dag vroeg als we met de boot de Mekong op gaan om de floating market te zien. Alle boten hebben het artikel dat ze verkopen aan een bamboestok hangen, omdat een gesprek, door het geronk van de boten, niet mogelijk is. Echt geweldig leuk en genoten van de bedrijvigheid, de verkoop van groente en fruit, het laden en lossen en het bekijken van het daagse leven op de boten. Mensen leven met hele gezinnen in de kleine kajuit en alles speelt zich daar af. De meeste boten hebben een " oog" voorop de boeg geschilderd als bescherming tegen het kwaad.

• 28 Januari 2016 - 17:53

Simone:

heerlijk, heerlijk, heerlijk!! Ik geniet weer mee van jouw verhalen.
    Je doet het toch allemaal maar mooi! En zoooo goed!
    Zo fijn om mijn eigen herinneringen weer te laten herleven.
    Stay safe!