MYANMAR - BAGAN 18/2-24/2 - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Maud Costa - WaarBenJij.nu MYANMAR - BAGAN 18/2-24/2 - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Maud Costa - WaarBenJij.nu

MYANMAR - BAGAN 18/2-24/2

Door: Maud

Blijf op de hoogte en volg Maud

24 Februari 2016 | Vietnam, Hanoi

Bagan, een grote uitgestrekte vlakte met meer dan 3000 tempels en pagodes. Ondanks aardbevingen, slechte restauratie en lange tijd van weinig aandacht voor al dit moois is Bagan nu een grote toeristische trekpleister. Een must see!
Een prachtig gebied waar ik naar hartelust doorheen zwerf.
In alle vroegte, elke ochtend om 5.30 uur, met mijn scootertje op stap. Het begint te schemeren en ik hoor kakelende kraaien, honden en hier en daar een haan. Af en toe haal ik een paard en wagen in op een verder uitgestorven weg. Het is een sport om een tempel te vinden die niet vol zit met toeristen. Ik ga naar Shwe-Leik-too, waar slechts enkele anderen aanwezig zijn. Iedereen zit klaar met telelens en statief en ik met mijn mobiele telefoon. Alle smalle en verborgen trappetjes leiden uiteindelijk tot het bovenste platform waar je een prachtig uitzicht hebt en van de zonsopkomst kunt genieten (iedereen is stil) Niet lang hierna zijn er zo' n 20 luchtballonnen in de verte te zien die vlak langs mijn tempel komen. Yes, vandaag een goede plek gevonden.
Het gouden licht van de ochtend is prachtig zoals het over de velden en tempels schijnt.
Ik vervolg mijn weg over kleine weggetjes en passeer af en toe een kar, getrokken door 2 ossen, mannen en vrouwen met juk die water hebben gehaald, en oma' s die aan het vegen zijn. Dit heeft ook tot gevolg dat ik regelmatig slip of niet vooruit kom in het mulle zand en de scooter moet duwen.
Ik rijd vandaag helemaal door tot oud Bagan, aan de Ayeyawaddy rivier, waar ik in een luie rieten stoel, geniet van een grote pot verse jasmijnthee met homemade bloemenhoning en uitzicht op het water, spelende honden en enkele vissers. Dan weer verder om enkele tempels met muurschilderingen uit de 11e eeuw te bekijken. Zeer mooi, heel gedetailleerd en prachtige kleuren die alleen met zaklantaarn te zien zijn. De meeste muurschilderingen worden niet beschermd en spijt het mij te zien dat menigeen er met zijn handen aanzit. Ook het betreden van tempels met schoenen wordt niet door een ieder nageleefd en getuigd dit van weinig respect.
Een vroege lunch nuttig ik bij een straatrestaurant, waar de jeugd van de ernaast gelegen school, ook de lunch gebruikt. Een heerlijke verse soep met gember en tomaat en avocado salade. Hierna weer verder en rijd ik door enkele kleine gehuchten bestaande uit bamboehuizen. Het is of de tijd hier stil heeft gestaan. Wat een rust heerst hier.
Na een week in Bagan heb ik bij lange na nog niet alle tempels gezien (5% misschien)
Maar wat is het hier mooi!
Morgen nog een lange busreis voor de boeg, naar Yangon, vanwaar ik naar Maleisië vlieg voor mijn laatste week, van mijn schitterende reis door Azië.

  • 24 Februari 2016 - 13:49

    Sjoerd:

    Weer een heel mooi reisverslag, boordevol intens genoten. Prachtig.

  • 24 Februari 2016 - 13:50

    Sjoerd:

    genieten

  • 24 Februari 2016 - 13:50

    Sjoerd:

    genieten

  • 24 Februari 2016 - 15:17

    Simone:

    top!!
    Laatste week?? Oh...das nou jammer....:-).
    Nog even met volle teugen genieten voordat je weer terug gaat..het hollandse leven in.
    Tot gauw dan!!
    S

  • 24 Februari 2016 - 16:40

    Nelleke:

    Wat een reis heb je gemaakt! Ik hoor graag snel life de verhalen. Geniet van je laatste weekje en de thuisreis.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Hanoi

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

02 Maart 2016

LANGKAWI 27/2-3/3

02 Maart 2016

LANGKAWI 27/2-3/3

02 Maart 2016

LANGKAWI 27/2-3/3

27 Februari 2016

MYANMAR -MANDALAY. 18/2-19/2

27 Februari 2016

KALAW. 14/2-17/2
Maud

Actief sinds 04 Sept. 2015
Verslag gelezen: 89
Totaal aantal bezoekers 7047

Voorgaande reizen:

04 September 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: