ONT - (MOETEN) In rijstvelden rond Ubud 17/11 - Reisverslag uit Labuanbajo, Indonesië van Maud Costa - WaarBenJij.nu ONT - (MOETEN) In rijstvelden rond Ubud 17/11 - Reisverslag uit Labuanbajo, Indonesië van Maud Costa - WaarBenJij.nu

ONT - (MOETEN) In rijstvelden rond Ubud 17/11

Door: Maud

Blijf op de hoogte en volg Maud

06 December 2015 | Indonesië, Labuanbajo


Ik trek er vroeg op uit om door de prachtige rijstvelden rond Ubud te lopen. Voorbij het Ubud paleis sla ik klein straatje in en ben op weg. Ik kom langs klein museum waar het heerlijk koel is en allemaal de mooiste batik en ikat lappen tentoon gesteld staan waaronder enkele zeer oude. Ik zie een mooie film met Engelse ondertiteling over hoe ze van begin tot eind gesponnen, gekleurd en geweven of bewerkt worden. Ik ben ook nog op zoek naar vervoer naar het noorden van Bali, dus doe her en der mijn licht op over mogelijkheden en prijzen. Ben wat beter bekend met alle prijzen inmiddels en kan al aardig afdingen.
En dan zijn daar de rijstvelden. Ik loop over een smal paadje en kom opa tegen, prachtig verweerd gezicht. Ik vraag of ik foto mag maken. Dat mag. Hij vraagt of ik zijn geweldige kokosolie wil kopen en dat wil ik. ( geschikt voor je huid, wonden en om in te koken) Twee mannen lopen over datzelfde smalle paadje met een kar waar 2 palmboom stammen op liggen die ze vervoeren naar hutje verderop. Weer wat verder is klein dametje druk in de weer om de rijst te zeven. Ik sta bij haar stil en kijk wat ze allemaal doet. We praten met handen en voeten. Ze loopt op blote voeten over het veld. Ze verkoopt ook bananen en die smaken heerlijk. Ik betaal met liefde wat te veel en ding niet af. Een jonge vent staart over de rijstvelden en vraagt waar ik vandaan kom. Hij wacht op zijn vriend, wie hij gaat helpen met het snijden van de rijst. Hij spreekt zijn zorg uit over veelal buitenlandse bedrijven die de rijstvelden opkopen van de boeren om er hotels neer te zetten. Eeuwig zonde.
Op een afstandje sta ik te kijken naar klein mannetje die heerlijk aan het spelen is in zijn blote kont. Als ik bij hem en zijn moeder kom doet ze hem een handdoek om. Ze gaat aan de slag voor me met een kokosnoot en drink ik mijn eerste kokosnoot leeg. Lekker fris maar niet heel lekker. Wandel heel stuk verder als ik stilsta bij jonge vrouw die bezig is met schoonmaken van groente, ze nodigt me uit bij haar te komen zitten als ik tijd heb, en dat heb ik. Ze spreekt redelijk Engels en heeft vrienden in Nederland. Lekker bakje Bali koffie en een leuk gesprek.
Veel kunstschilders werken in hun vrije tijd in hutje/ atelier in de rijstvelden naast een andere baan in het dorp. Ik ontmoet iemand die me precies de techniek laat zien hoe zijn werk is opgebouwd uit telkens laag over laag. Met een paar woorden Engels ( hij wil heel graag zijn Engels oefenen) en handen en voeten is er een klein gesprek en toont hij me trots al zijn werk.
Tot slot geniet ik in een restaurantje, uitkijkend de rijstvelden, van een heerlijke verse mango juice.

  • 14 December 2015 - 11:35

    Ayelle:

    Zo midden op een dag, tussen scriptie en lesgeven, was ik even bij je en liep ik met je mee door de rijstvelden. Wat was dat heerlijk! Ik proefde de kokos en rook de koffie..
    En toen was het verhaaltje klaar en lande ik weer in Amsterdam..
    Blijf schrijven!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Labuanbajo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

02 Maart 2016

LANGKAWI 27/2-3/3

02 Maart 2016

LANGKAWI 27/2-3/3

02 Maart 2016

LANGKAWI 27/2-3/3

27 Februari 2016

MYANMAR -MANDALAY. 18/2-19/2

27 Februari 2016

KALAW. 14/2-17/2
Maud

Actief sinds 04 Sept. 2015
Verslag gelezen: 198
Totaal aantal bezoekers 7072

Voorgaande reizen:

04 September 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: