VIETNAM SAIGON 18/1 - 21/1 - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Maud Costa - WaarBenJij.nu VIETNAM SAIGON 18/1 - 21/1 - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Maud Costa - WaarBenJij.nu

VIETNAM SAIGON 18/1 - 21/1

Door: Maud

Blijf op de hoogte en volg Maud

28 Januari 2016 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

VIETNAM SAIGON
Vanaf nu weer alleen verder reizen en is dat natuurlijk weer even omschakelen na een heerlijke tijd samen met Sjoerd.
Vanaf Ko Kut terug naar Bangkok om vandaar naar Shanghai ( Ho Chi Min City) te vliegen. In de avond arriveer ik met een taxi, die de hectiek van de stad trotseert, in een heerlijk hostel vlakbij de centrale markt. Elke ochtend wordt ik verwend met een heel uitgebreid ontbijt, dat best bijzonder is voor een hostel, waar je meestal niet meer krijgt dan toast met jam.
Shanghai vind ik een hele bruisende en hectische stad waar heel veel energie vanuit gaat met 10 miljoen inwoners en 7 miljoen scooters die zich in het verkeer maar 1 regel houden: nl er zijn geen regels. Rijden door rood, tegen het verkeer in, over de stoep, met zijn tienen naast elkaar of links en rechts elkaar inhalen. Ik waag me er dan ook niet aan om zelf een scooter te rijden, maar ga de 1e ochtend met een Go- jek. ( scootertaxi, waarbij ik achterop zit) het is een geweldige ervaring om zo 2 uur door Shanghai te rijden. In verband met het naderende nieuwjaar, "Tet" maakt de hele stad zich hiervoor klaar. Overal lampionnen, kerstverlichting en nep bloesembomen. Ik maak diverse stops bij de highlights van de stad zoals het centrale postkantoor gebouwd door Eiffel, de Notre Dame Cathedral, enkele tempels en pagodes. Oversteken van een straat is een verhaal apart. Je moet oversteken, niet meer stilhouden en vooral in het zelfde tempo doorlopen, dan sjeest het verkeer keurig om je heen. Soms echt een uitdaging!
Veel indruk op me maakte de foto expositie van de Vietnam oorlog in het War Remnants museum. Het laat de verschrikkingen van de oorlog en historie in beeld zien en sommige foto' s zijn echt afschrikwekkend en bezorgde me kippenvel. Maar het toont ook de ellende en verschrikkingen van Agent Orange waardoor ook nu nog steeds veel baby's zonder ledematen of met ernstige hersenbeschadiging worden geboren.
Hiernaast aandacht voor de geschiedenis van het land en veel anti- Amerika propaganda posters. De zaak wordt zeer eenzijdig belicht.
Ik loop vele kilometers door de stad, door antiek straatjes met prachtige vazen, langs giga hoge gebouwen zoals de financial tower, die geïnspireerd is op de lotusbloem ( nationale bloem van Vietnam) . Breng een bezoek aan de Ben Thanh markt waar ik voor het eerst een minder aangenaam gesprek heb met een veerkoopster, als ik niets bij haar koop. Verder doe ik me tegoed aan heerlijke Vietnamese soep bij lokaal tentje en eet een heerlijk stuk taart bij een Franse bakkerij. Heb ook een afspraak in café met een Nederlander (zoon van een bridgecursist) die al 20 jaar in Vietnam woont en me veel informatie geeft. Erg leuk.

Verder een bezoek aan:
Cao Dai tempel
Een pelgrimsplaats voor zuid- Vietnamezen. Het cao- daisme combineert verschillende godsdiensten, zoals o.a. buddhisme, taoisme, spiritualisme en katholicisme. Het was een prachtig gezicht iedereen in gekleurde gewaden te zien in deze mooie tempel.
Cu Chi tunnel
Het ondergronds dorp Ben Dinh in het Cu Chi district, waar het tunnel netwerk ( zonder machines gegraven) gebruikt werd door de guerrilla's tijdens de Vietnamoorlog. Erg indrukwekkend hoe ingenieus deze gemaakt zijn met een lengte van 280 km, op 3 verschillende nivo's, met een ziekenhuis, keukens en vele luchtgaten voor de nodige zuurstof. Ik ben in een tunnel geweest en heb 40 meter dubbelgevouwen gelopen. Niets voor mij, erg warm en benauwd. De diverse vallen ( om de Amerikanen te verwonden/doden) getuigen van grote vindingrijkheid, gezien hun beperkte middelen. Doordat er volop geschoten wordt op de schietbaan, krijg je enigszins een indruk hoe verschrikkelijk het destijds geweest moet zijn.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Ho Chi Minhstad

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

02 Maart 2016

LANGKAWI 27/2-3/3

02 Maart 2016

LANGKAWI 27/2-3/3

02 Maart 2016

LANGKAWI 27/2-3/3

27 Februari 2016

MYANMAR -MANDALAY. 18/2-19/2

27 Februari 2016

KALAW. 14/2-17/2
Maud

Actief sinds 04 Sept. 2015
Verslag gelezen: 126
Totaal aantal bezoekers 7070

Voorgaande reizen:

04 September 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: